دسته‌بندی نشده

نکاتی درباره‌ی بهداشت فردی که همه باید رعایت کنند!

درباره ی بهداشت فردی

حفظ بهداشت فردی یک اصل مهم برای داشتن زندگی سالم و باکیفیت است. شاید فکر کنید نکات اولیه بهداشت فردی را به خوبی می‌دانید، اما آیا مطمئن هستید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی به ظاهر ساده، اما کلیدی در زمینه‌ی بهداشت فردی را مرور کنیم و ببینیم که چطور می‌توانیم با چند ترفند جدید، سلامت و تندرستی خود را بیشتر تضمین کنیم.

 

۱. شستن درست دست‌ها، کلید سلامتی

همه می‌دانیم که باید دست‌های خود را بشوییم، اما آیا این کار را به درستی انجام می‌دهیم؟ شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، به خصوص بعد از توالت، قبل از غذا خوردن، پس از تماس با حیوانات و سطوح آلوده، اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی کننده دست به عنوان راه حلی در شرایطی که دسترسی به آب و صابون ندارید، استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که از ژل‌های ضدعفونی‌کننده به عنوان مکمل باید استفاده کرد و نه به عنوان جایگزینی برای شستشوی دست‌ها با آب و مایع دستشویی.

 

۲. حمام: بیشتر از زیبایی، ضرورت بهداشتی

حمام کردن منظم برای از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست ضروری است. اما زیاده‌روی در آن هم می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشکی شود. با توجه به نوع پوست و آب و هوا، حمام کردن روزانه یا دو روز یکبار برای اکثر افراد مناسب است. به یاد داشته باشید که شستن با آب ولرم تاثیر بهتری نسبت به آب داغ دارد و استفاده از لیف به صورت روزانه توصیه نمی‌شود. فراموش نکنید که از وسایل شخصی مانند حوله و لیف به صورت اختصاصی استفاده کنید و آن‌ها را مرتباً بشویید و خشک کنید.

 

۳. بهداشت دهان و دندان

به توصیه‌ی American Dental Association، باید هر روز در دو نوبت حداقل 2 دقیقه‌ای دندان‌های خود را مسواک بزنیم. همچنین استفاده از نخ دندان، از بروز پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. زبان خود را نیز برای پاک کردن باکتری‌ها مسواک بزنید. معاینات دوره‌ای دندانپزشکی را فراموش نکنید تا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از دهانشویه نیز می‌تواند به تکمیل بهداشت دهان و دندان کمک کند.

خرید نخ دندان از نایت‌لند

۴. بهداشت پا

پاهای ما در طول روز تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. شستن روزانه پاها با آب و صابون، خشک کردن کامل آن‌ها به خصوص بین انگشتان، پوشیدن جوراب نخی تمیز و تعویض مرتب کفش‌ها از راه‌های حفظ بهداشت پا و پیشگیری از قارچ و بوی بد پا است.

 

۵. بهداشت البسه

پوشیدن لباس‌های تمیز و مناسب با فصل، شستن مرتب لباس‌ها بعد از هر بار پوشیدن (به خصوص لباس‌های زیر)، خشک کردن کامل آن‌ها و اتوکشی لباس‌ها به ویژه برای کودکان و افرادی که آلرژی دارند، اهمیت دارد. از پوشیدن لباس‌های مشترک با دیگران خودداری کنید.

 

۶. بهداشت خواب: آرامش روح و سلامت جسم

شاید بهداشت خواب برای‌تان کلمه‌ای عجیب تلقی شود، اما واقعا وجود دارد. داشتن خواب کافی و باکیفیت (۷-۸ ساعت برای بزرگسالان) بر سلامت جسمی و روحی ما تاثیر بسزایی دارد. پیش از خواب محیط آرامی را فراهم کنید و برنامه منظمی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید. همچنین اگر عادت دارید که گوشی خود را با خود به رختخواب ببرید و قبل از خوابیدن چرخی در شبکه‌های اجتماعی بزنید، توضیه می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این عادت مضر را ترک کنید تا بهبود کیفیت ملموسی را در خواب‌هایتان تجربه کنید.

 

۷. تغذیه سالم

تغذیه سالم و متعادل، بخش مهمی از حفظ بهداشت فردی است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و لبنیات کم‌چرب و محدود کردن مصرف غذاهای چرب، شیرین و فرآوری‌شده به سلامت شما کمک می‌کند. نوشیدن آب کافی را نیز فراموش نکنید.

 

۸. ذهن آرام، بدن سالم

حفظ بهداشت روانی به اندازه بهداشت جسمی اهمیت دارد. ورزش، مدیتیشن، گذراندن وقت با عزیزان، فعالیت‌های مورد علاقه و مدیریت استرس از راه‌های حفظ سلامت روان هستند. در صورت لزوم برای دریافت مشاوره و حمایت حرفه‌ای دریغ نکنید و به متخصص مراجعه کنید.

۹. واکسیناسیون، پیشگیری بهتر از درمان

به روز نگه‌داشتن واکسیناسیون خود و فرزندانتان در برابر بیماری‌های مختلف برای حفظ سلامت فردی و جامعه ضروری است. با پزشک خود در مورد برنامه واکسیناسیون مناسب مشورت کنید.

 

۱۰. معاینات دوره‌ای

انجام معاینات دوره‌ای توسط پزشک به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و درمان به موقع آن‌ها کمک می‌کند. با توجه به سن و شرایط سلامتی خود، برنامه‌ای برای معاینات دوره‌ای داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *