دسته‌بندی نشده

انواع عود + بررسی تاریخچه

انواع عود و بررسی تاریخچه_ی آن

عود، نامی‌ست که با خود عطر خوش مشرق، مجالس باشکوه و رایحه‌های مرموز را تداعی می‌کند. این ماده‌ی گرانبها با قدمتی کهن، همواره نقش ویژه‌ای در فرهنگ‌‌های مختلف داشته و امروزه نیز به عنوان عطر و ماده‌ای با خواص درمانی مورد توجه است. پس با ما همراه شوید تا با انواع عود بیشتر آشنا شویم.

 

پیدایش عود؛ رایحه ای از دل طبیعت

عود از رزین درختانی از جنس آکوایلاریا (Aquilaria) به دست می‌آید. این رزین به طور طبیعی در واکنش درخت به حمله قارچ‌هایی خاص شکل می‌گیرد و رایحه‌ای منحصر به فرد و کمیاب را ایجاد می‌کند. درختان آکوایلاریا عمدتا در مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، از هندوستان تا اندونزی و فیلیپین، می‌رویند. در آیین‌های شینتو در ژاپن نیز از عودها استفاده می‌کردند. شينتو، نام مذهب بومی كشور ژاپن است که معنای آن، راه خدايان است. اين آیین از پرستش ارواح، نشأت گرفته است. علاوه بر استفاده در مراسم‌های مذهبی، بودائیان نیز معتقد بودند که جهت دور کردن ارواح پلید، می‌توان از عود استفاده نمود.

تاریخچه‌ی استفاده از عود به هزاران سال پیش باز می‌گردد. شواهدی از کاربرد آن در مصر باستان، تمدن‌های بین النهرین و همچنین متون قدیمی هند و چین یافت شده است. عود در این جوامع برای مصارف مذهبی، آرایشی، پزشکی و حتی به عنوان هدیه‌ای ارزشمند به کار می‌رفت.

 

فواید عود؛ از آرامش بخشی تا خواص درمانی

رایحه عود بیش از هر چیز به خواص آرامش‌بخش و ایجاد حس معنوی شهرت دارد. سوزاندن عود در مراسم مذهبی و مدیتیشن به دلیل ایجاد فضایی سرشار از معنویت و تمرکز رواج دارد. علاوه بر این، از عود در طب سنتی برخی ملل شرقی برای درمان بیماری‌های تنفسی، دردهای مفصلی و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شد. تحقیقات علمی جدید نیز در حال بررسی اثرات احتمالی عود بر کاهش اضطراب، بهبود عملکرد حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

 

انواع عود؛ دنیایی از رایحه های ناب

تنوع و کیفیت عود تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله گونه‌ی درخت، محل رویش، نحوه‌ی استخراج و میزان رزین قرار دارد. به طور کلی، می‌توان عود را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  1. عود طبیعی: این دسته از عود به طور مستقیم از درخت آکوایلاریا جمع آوری می‌شود و شامل انواع مختلفی مانند:
  • عود هندی: دارای رایحه‌ای ملایم و شیرین با کمی تلخی است و از محبوب‌ترین انواع عود به شمار می‌رود. عود هندی به دلیل کیفیت بالا و نایابی، از گران‌ترین انواع عود به شمار می‌رود.
  • عود عربی: رایحه‌ای تندتر و خنک‌تر نسبت به عود هندی دارد و در کشورهای عربی طرفداران بسیاری دارد.
  • عود کامبوجی: عودی کمیاب با رایحه‌ای گرم و کمی میوه‌ای است.
  • عود کالیمانتان: رایحه‌ای چوبی و کمی تند دارد و بیشتر در صنعت عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. عود کشت شده: به دلیل محدودیت و ارزش بالای عود طبیعی، روش‌هایی برای تحریک تولید رزین در درختان آکوایلاریا و برداشت سریع‌تر آن ابداع شده است. این نوع عود معمولا رایحه‌ی ضعیف‌تری نسبت به عود طبیعی دارد و با نام‌هایی مانند عود سوئی، عود لائوسی و عود ویتنامی شناخته می‌شود.
  • عود لائوسی: عود لائوسی رایحه‌ای ملایم‌تر و با کمی شیرینی دارد و از گونه‌های آکوئیلاریا کراسنا (Aquilaria Crassna) در کشور لائوس استخراج می‌شود.
  • عود ویتنامی: عود ویتنامی با رایحه‌ای چوبی، کمی تلخ و با ته ‌مای منتول شناخته می‌شود و از گونه‌های مختلف درخت آکوئیلاریا در کشور ویتنام استخراج می‌شود.

 

عود آبشاری چیست؟

عود آبشاری نوع جدیدی از عود است که در هنگام روشن شدن، دود آن به جای اینکه به سمت بالا حرکت کند، به سمت پایین سرازیر می‌شود. این حرکت دود، به دلیل وجود یک تونل توخالی در مرکز عود است که دود را به سمت پایین هدایت می‌کند.

«خرید عود آبشاری با قیمت مناسب»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *